Eind college jaar 2019-2020 ben ik op zoek gegaan naar een extra uitdaging naast mijn studie. Het leek mij wel goed om me bij een studententeam aan te sluiten, om meer te leren als student en interactie te hebben met het bedrijfsleven. Van alle studententeams binnen de Technische Universiteit Eindhoven, trok InMotion mijn aandacht vanaf het begin. Het team bouwt een hele vette auto om daarmee een nieuwe snellaad technologie te kunnen demonstreren, welke het mogelijk moet maken een electrische auto net zo snel op te laden, als een conventionele benzine wagen bijgetankt kan worden. Snelladen is dus te traag en deze Electric Refueling technologie is daar de oplossing voor.
Nadat het team klaar was met de bouw van de vorige auto, de Vision, begonnen ze met de ontwikkeling van de eerste snellaadversie van een endurance raceauto. Waarom een endurance race auto vraagt u zich misschien af? Het ideale platform om Electric Refueling te laten zien is de 24 uur van Le Mans. Alles in de auto moet beter samenwerken dan we ooit hebben ontwikkeld, want snelladen is geen sinecure. Tijdens het ontwerpproces werd de keuze gemaakt om een Ginetta LMP3-chassis te gebruiken en aan te passen. Op die manier kon het team zich volledig richten op de implementatie van de technologie en hoefde het minder aandacht te besteden aan de algemene veiligheid en rijeigenschappen van de raceauto. Na twee jaar ontwerpen kwam ik erbij en in het jaar dat ik deel uitmaakte van het team, bouwden we de hele auto en deden we de eerste tests.
In het bouwjaar werden de eerste mijlpalen gezet. Begin januari 2021 werd het accupakket voor het eerst getest en het resultaat was fenomenaal. Het 57,6 kWh accupakket werd binnen 12 minuten opgeladen (20% - 80%)! Dit is naar onze mening niet genoeg, dus de ontwikkeling gaat door om nog lagere oplaadtijden te bereiken. Echter, 12 minuten is een grote prestatie en voor zover wij weten, is dit nog nooit bereikt in deze setting in een auto.
Na de oplaadtesten zijn we in de vroege zomer naar Breda International Airport gegaan. Na de dyno hebben we in Breda de aandrijflijn van de Revolution getest. Met groot succes: de Revolution haalde een snelheid van 205 km/u op slechts 750 meter startbaan!
Op 5 augustus 2021 is het moment aangebroken om eindelijk aan de wereld te laten zien wat we hebben gedaan en hoe de Revolution eruit ziet. Hieronder vind je de video die ik samen met Laura van Erp, Nino van der Steen en Nick Sondern heb gemaakt.
Medio augustus 2020 ben ik het team komen versterken als de volgende HR- en Marketing manager. In de korte overdrachtsweken van slechts 2 weken wordt alle kennis overgedragen van het vorige team naar het volgende en zo begon de eerste week van september de uitdaging voor mijn team en mijzelf. Een jaar lang volledig stoppen met je studie is een grote stap, maar het was het waard!
Als HR manager heb ik geleerd om iedereen in het team beter te leren kennen en om te kijken of iedereen gelukkig en nog gemotiveerd was gedurende het jaar. Samen met de teammanager heb ik gedurende het jaar met iedereen een aantal evaluaties gedaan. We doen dit omdat de druk vrij hoog is binnen zo'n studententeam en iedereen het beste uit zijn of haar jaar wil halen. Maar zo'n 50 uur per week of meer werken is niet zo gezond, maar door de sfeer in het team en het doel waar we naartoe werken, is dit voor één jaar te overwinnen!
In deze functie is het doel om alles voor het team te faciliteren. Van administratieve taken tot het organiseren van teamactiviteiten. Aan de andere kant ben je in deze functie verantwoordelijk voor het team dat na jouw jaar komt. Denk hierbij aan het organiseren van info lunches of naar de Universiteit gaan om te laten zien hoe leuk een team als InMotion kan zijn! Als iemand interesse heeft, dan laten we hem of haar de garage en de kantoorruimte zien en uiteindelijk krijgen ze een gesprek met mij.
Een van de vele activiteiten die we met het team organiseren is elk jaar naar de 24h van Le Mans gaan. Vorig jaar heb ik samen met twee anderen van het businessteam de reis naar Le Mans georganiseerd. We gingen op pad met een gehuurd busje en alle tenten en andere benodigdheden. De andere 40+ mensen gingen met een touringcar en kwamen een paar uur later aan. We hadden 3 hele leuke en spannende dagen van racen, feesten en elkaar nog beter leren kennen! Met een raceteam naar een van de grootste race-evenementen gaan is een geweldige ervaring!
Mijn andere functie binnen het team was marketing manager. Met deze functie komt de verantwoordelijkheid voor alle content die je online kunt zien, maar ook in andere media. Ik maakte nieuwsbrieven, social media posts, posters en brochures. Tijdens mijn jaar leerde ik meerdere Adobe Creative Cloud programma's gebruiken en raakte ik geïnteresseerd in de kunst van fotografie.
Een van de meer bijzondere creaties tijdens het jaar was de productie van de onthullingsvideo van de Revolutie, die je hierboven kunt zien. Gedurende drie dagen hebben we gefilmd in het zuiden van Limburg, in de heuvels. Ook op het circuit van Zolder, een circuit waar onze vorige auto een elektrisch ronderecord had, en ook op de High Tech Campus en onze thuisbasis op de Automotive Campus. Dit alles opzetten met de nodige vergunningen en mensen was een hele operatie voor een paar studenten die dit nog nooit gedaan hebben. De filmdagen waren echter zeer succesvol en het resultaat is verbluffend.